Sportowe koktajle dla każdego

Niektóre nazwy na dobre przyjęły się w codziennym życiu, choć czasem bywają nieco mylące. Weźmy na przykład (stacjonarną) bieżnię – jej nazwa mogłaby sugerować, że jest to sprzęt służący wyłącznie do biegania, a przecież wcale tak nie jest. Bardzo wiele osób z powodzeniem uprawia na niej zarówno marszobiegi, jak i mniej lub bardziej dynamiczne marsze. Podobnie ma się sprawa ze sportowymi koktajlami, które owszem – są przeznaczone dla sportowców, ale absolutnie nie wyłącznie dla nich. Dlaczego? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie.

Tego pragną wszyscy

Są ludzie, dla których aktywność fizyczna to styl życia oraz takie, które zwyczajnie nie lubią sportu. Jesteśmy różni i w tej kwestii mamy pełne prawo wyboru. Jednakże zarówno osoby ćwiczące, jak i niećwiczące, z pewnością pragną przynajmniej jednej rzeczy: chcą być zdrowe. Przynajmniej jednej, bo najczęściej chcą również dobrze się czuć, atrakcyjnie wyglądać i… być szczupłe. Owszem, ostatnimi czasy lansowana jest moda na modelki XXL i przekonywanie społeczeństwa, że można być grubym i szczęśliwym. Bo można. Jednak nie oszukujmy się – czym innym jest akceptacja samego siebie, czym innym zaś wypieranie faktu, iż nadwaga, a w szczególności otyłość, najzwyczajniej w świecie szkodzą naszemu zdrowiu.

Sportowcy mimo woli

Czym właściwie jest aktywność sportowa? W ogromnym skrócie są to ćwiczenia aerobowe lub anaerobowe, dzięki którym zwiększa się nasza kondycja, wzrasta puls, spalana jest tkanka tłuszczowa, wzmacniają się mięśnie, a metabolizm ulega przyspieszeniu. Sportem będą zatem na przykład piłka nożna, jogging, siatkówka czy kulturystyka (a także szachy i brydż, ale to – znowu – jedynie z nazwy). Jednak warto zastanowić się, czy niektóre z naszych codziennych aktywności nie czynią z nas przypadkiem przysłowiowych sportowców mimo woli. Czy intensywne sprzątanie nie sprawia bowiem, że wzrasta nasz puls? Czy długie spacery nie przyspieszają naszego metabolizmu? Czy rąbanie drewna albo kopanie w ogrodzie nie sprawiają, że nasze ciało pracuje czasem nawet intensywniej, niż podczas treningu w siłowni?…

Nie tylko siłownia

Jeśli uprawiamy sport – doskonale. Jeśli natomiast go nie uprawiamy, wcale nie oznacza to jeszcze, że nie będziemy mieć siły czy kondycji. Wszystko zależy tak naprawdę od naszych codziennych czynności, zwłaszcza tych, które wykonujemy regularnie. Nasze ciało zużywać będzie więc często podobną ilość energii, jak przy uprawianiu sportu. Co więcej, zapotrzebowanie naszego organizmu na białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy i mikroelementy również będzie porównywalne z zapotrzebowaniem, jakie występuje u sportowców (przynajmniej tych z kręgu amatorów). Nasze ciało nie odróżnia wysiłku na sali sportowej od wysiłku we wspomnianym już ogrodzie – ono jedynie czuje intensywność wysiłku i wydatkuje energię potrzebną do tego, by tej intensywności podołać. Podobnie przedstawia się sprawa z potreningową regeneracją – kto choć raz w życiu pomagał na przykład przy budowie domu, dobrze wie, że mięśnie nie bolą wyłącznie po ćwiczeniach w siłowni…

Znaj proporcje, mocium panie

Niezależnie od stylu życia warto pamiętać, że białko powinno stanowić 20-25% wartości energetycznej naszej diety. Utrzymanie takiej wartości może być jednak kłopotliwe, tym bardziej, że nie chodzi wyłącznie o ilość tego białka, ale również o jego jakość (różnice w przyswajalności białka bywają naprawdę znaczące). Co więcej, zachowane powinny być również proporcje między białkiem, węglowodanami i tłuszczami. Trzeba mieć duże pojęcie o dietetyce, by skomponować tego typu posiłki i ogromne samozaparcie, by przygotowywać je sobie regularnie.  A witaminy? Typowy polski obiad typu schabowy z ziemniakami wypada tu trochę słabo. Pół biedy, jeśli na talerzu pojawi się jakaś surówka, ale różnie z tym bywa. Właśnie tutaj wkraczają tytułowe koktajle sportowe.

Koktajl sportowy – wybór doskonały

Wysiłek fizyczny? Regeneracja? Efektywne odchudzanie? Koktajle sportowe, zwłaszcza białkowe, będą tutaj doskonałym wyborem. Nie tylko z uwagi na doskonale zachowane proporcje białek, węglowodanów i tłuszczy, o których wspominaliśmy wyżej, ale również ze względu na dodatki witamin i minerałów, których części próżno szukać w tradycyjnych potrawach. Warto również podkreślić, że w koktajlach tego typu nie musimy martwić się o poziom przyswajalności białka – produkty z tej kategorii charakteryzują się pełnym łańcuchem aminokwasów egzogennych, co sprawia, że przyswajalność ta zawsze stoi na bardzo wysokim poziomie.

Podsumowanie

Do pewnego stopnia wszyscy jesteśmy sportowcami. Wydatkowanie energii, używanie siły fizycznej i wystawianie naszej kondycji na kolejne próby mają miejsce niemal każdego dnia. Koktajle białkowe to propozycja dla wszystkich tych, którzy pragną zadbać o swoje zdrowie, poprawić samopoczucie i szybciej regenerować się po wysiłku. Z uwagi na swoją kompozycję i wartość odżywczą, będą nie tylko świetnym uzupełnieniem codziennej diety, ale też nieocenioną pomocą w odchudzaniu. Warto zatem zainteresować się nimi i skorzystać ze wszystkich dobrodziejstw, jakie oferują.